tirsdag 10. mars 2015

Yummi vegan-burger

Oppskriften er hentet fra nomeatathlete.com og oversatt. Oppskriften kan brukes til så mange ting som "kjøttdeig". Jeg tenker å bruke oppskriften til å lage chicken nuggets, kjøttboller m.m.

Oppskrift
  • ca 500 g bønner på boks (skylt)
  • 1,2 dl løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 2,5 dl grønnsaker kuttet i små terninger som er lett å steike (jeg brukte søtpotet, men man kan også bruke gulrøtter, selleri, sopp, spinat, kål, squash osv alene eller i kombinasjon)
  • 2 ts olje til steiking (evt vegetar smør)
  • 3 ss flytende smakstilsetning (jeg brukte soyasaus, men du kan bruke f.eks ketsjup, sennep, teryakisaus osv)
  • 4 ts krydder (jeg brukte røkt paprika og grillkrydder (andre forslag karri, spiskummin, chilli, kyllingkrydder osv)
  • 1/2 ts salt (jeg bruker seltin)
  • 2,5 dl havremel (evt. brødsmuler, proteinpulver, mandelmel osv)
  • 1,2 dl bulgur (evt ris. quinoa, bulgur, avokado osv)

Varm olje/smør i panna på medium varme. Steik løk, grønnsaker og hvitløk til de er myk (ca 5 min, men varierer ut fra hvor smått du kutter grønnskaene og hvilke grønnsaker du bruker).

Hell over i foodprosessor og bland med bønner, flytende smakstilsetning, krydder og salt til en jevn men gjerne litt klumpete masse. Bland inn melet og bulgur.

Form til burgere og steik i panna 2-3 minutter til de er brunet på begge sider og gjennomvarm. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar